kvarnberget
Kvarnbergsgården är Huddinge Scoutkårs nya ”hem”. Huset ligger på Vikingavägen 21, nära Kvarnbergsplan, och här bedriver våra avdelningar sin verksamhet. Förutom huset så använder vi förstås berget och den lilla skogen bakom huset i verksamheten.

Uthyrning

För frågor om uthyrning av huset så hänvisar vi till Fritids- och lokalbokningen hos Huddinge Kommun.

Historia

Efter många års lobbyverksamhet togs äntligen, den 3 mars 2004, beslutet i kommunen att beställa tillbyggnaden till Hembygdsgården av Huge (kommunens fastighetsbolag).

Några år tidigare, 1999, hade vi blivit inbjudna till ett möte hos Huge (f.d. TomtbergaHuge) där Uno Eriksson, vd på Huge, samt Hasse Bergström presenterade Hembygdsgården som den nya scoutgården till Huddinge Scoutkår.

Läget var bra, nära till skolor, kommunikationer samt till naturen. Dessutom skulle vi komma tillbaka till vår ”gamla Kvarnbergsgård”. Vi samtyckte men påpekade samtidigt att Hembygdsgården var i minsta laget för att kunna bedriva scoutverksamhet.
På uppdrag av Uno Eriksson skissade då arkitekten Lars H Forsby ett förslag på en tillbyggnad av Hembygdsgården, vilken föll ut till belåtenhet.

Därefter påbörjade Olle Hellström, projektledare på Huge, tillsammans med Jonna Isacson, aperto arkitekterbyggkonsulter ab, arbetet med att bland annat ta fram en ny detaljplan för Stuvsta Gård och ritningar på tillbyggnaden.
Huddinge Scoutkår var under hela projekttiden med på möten tillsammans med Huge, arkitekter och andra externa konsulter.

Torsdagen den 9 juni 2005 togs det första spadtaget av Johan Kaving, Huddinge Scoutkårs ordförande, samt Emil Högberg (s), Kultur- och Fritidsnämndens ordförande i Huddinge kommun.

Lördagen den 6 maj 2006 invigdes huset under högtidliga former av Hans Majestät Carl XVI Gustaf.

invigning

Carl XVI Gustaf knyter upp knopen för att inviga Kvarnbergsgården