storstugan_ute
Gladö scoutstuga är Huddinge Scoutkårs hem ute i skogen. Stugan ligger vid Kvarnsjön i Gladö och är utrustad med el. Köket har kylskåp, elspis med ugn samt gasolplattor. Platsen används för kvällsmöten, hajker och läger. Läs mer: Praktisk info om Gladö scoutstuga

Mer information om Kvarnsjön finns på Huddinge naturkarta.

Bokningar

Klicka på ”Vecka” för att se vilka veckodagar och tider som är uppbokade.

För frågor och bokning: glado@huddingescoutkar.se

bygg

År 1957 ställde kommunen upp med mark vid Kvarnsjön och Scoutvännerna (föräldraföreningen) ställde upp med pengar för inköp av en barack från Norra Uppland. Efter anslag från Allmänna Arvsfonden kunde Gladö Scoutstuga färdigställas. Ett sådant här arbete färdigställs inte över en natt, utan tog åtskilliga år från det att första spadtaget togs tills den sista spiken slogs i. Eldsjälen till att stugan blev färdig måste nämnas, nämligen Ragnvald Andersson, som med sitt kunnande ledde de mindre kvalificerade frivilliga seniorer, ledare och föräldrar som hjälpte till. Senare kompletterades anläggningen med en sovstuga och ett förråd. Sovstugan uppsattes först mittemot storstugan på andra sidan plan, men trots dräneringsarbete blev den mellanliggande planen aldrig riktigt torr utan sovstugan flyttades till skogen bakom storstugan.

Gladö scoutstuga, Huddinge
(Smal grus-/skogsväg för biltransport till stugan går från parkeringsplats Kvarnvägen 100).

PDF-karta