Om Huddinge scoutkår

Vår kår består av omkring 400 medlemmar och vi håller till i centrala Huddinge. Huddinge scoutkår bildades 1931 och har bedrivit scoutverksamhet oavbrutet sedan dess. Vår kårs historia med höjdpunkter och motgångar vi varit med om kan du läsa om i Huddinge scoutkårs jubileumsskrift 75 år.

I scoutkåren finns det olika avdelningar fördelat på åldersgrupper (grenar). I vår kår har vi elva avdelningar fördelade på tre avdelningar Spårare, tre Upptäckare, två Äventyrare, två lag Utmanare och ett lag Rover.

Spårare - en räv
Spårare

Upptäckare - en ficklampa
Upptäckare

Äventyrare - ett fjäll
Äventyrare

Utmanare - en megafon
Utmanare

Rover - ett hjärta
Rover

Varje avdelning är uppdelad i patruller. En patrull består vanligtvis av fem till åtta medlemmar. I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Varje avdelning träffas en gång i veckan, ofta vid vårt hus Kvarnbergsgården. Ibland träffas vi även vid vår scoutstuga vid Gladö Kvarn.

På stämman varje år väljer medlemmarna i kåren en styrelse som träffas regelbundet. På styrelsemötena diskuterar man bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och följer upp ekonomin. Kåren har ett medlemsregister som uppdateras löpande och vi har en grupp som tar hand om scoutstugan i Gladö.

Kårropet

Framåtanda, fart och fläkt,
stolt i blå och rosa dräkt.
Alla scouter i vår kår
löser uppgift lätt som svår.
(Ledaren:) Är det svårt?
(Alla:) Kämpa hårt!