Läge och omgivning

Stugan ligger i  Gladö naturreservat, vid Kvarnsjöns södra strand. Lugnt och vackert, badsjö med brygga, stor lekäng, lägerbålsplats, fin orienteringsterräng i blandskog. Sörmlandsledsanslutning 6:1.

Färdväg

Buss 744 från Huddinge C till hållplats Hökärrsvägen (efter Gladövägen/Sundby Gård). Följ Sörmlandsleden 3 km åt sydväst, eller se vägbeskrivning nedan.

Bil / cykel

• Lännavägen (259)
  • Sväng in på Gladövägen/Hökärrsvägen
  • Efter ca 100 m en liten väg till höger, Kvarnvägen
  • Fortsätt 2 km till P-plats Kvarnvägen 100
  • Bilväg till scoutstuga förbi den stora låsta bommen (vid parkeringens infotavla). Grus-/skogsväg 1,3 km
  • Efter Nytorp, vid Kvarnsjöns södra strand ligger scoutstugan
  • Parkeringsmöjlighet för ett fåtal bilar vid scoutstugan

Karta / GPS-koordinatorer

GPS (parkeringsplats vid bom): 59,186385N och 17,993789E
Orienteringskarta H68 Flemingsberg-Sundby, 1:15.000, Gröna kartan Stockholm 10ISV, 1:50.000

Hänglås

När ni har öppnat ett hänglås – lås fast det på den plats där det hör hemma. Hänglåsen får inte flyttas.
OBS! Öppnad bom, fäst hänglåset på sin plats. Stäng bommen genom att den ”hänger” på stolpe, men inte är låst. Detta för att undvika obehörig trafik.

Stugor

Storstuga och kök: 5 stora bord för ca 30 sittplatser på bänkar, braskamin.
Sovstuga: 2 sovrum 12 + 18 på madrasser i storsängar, ytterligare 4-6 personer möjligt på golv. Vedeldade kaminer.
Dass/Toa: 2 st torrdass.

– Brandsläckare, brandfilt och brandvarnare finns i Storstugan och Sovstugan.

Uppvärmning

Braskamin och vedkaminer. Medtag egen ved.

När ni har eldat sopar ni ut askan och lägger den i cementröret vid dasset.

Köksutrustning

Kyl (fullhöjd), elspis, gasolspis, mikro, komplett servis och matlagning för 40 personer. Medtag egen gasol, standardkoppling POL (typ PK10, alltså 10 liters kompositflaska). Avstängningsventil finns under bänken bredvid gasolspisen. Hopfällbart bord, som kan användas ute, står bredvid hyllan i hallen.

Vatten

•  Tag med dricksvatten i dunkar. (Om dricksvatten tar slut. Vid Sundby gård finns det en vattenkran på utsidan av stugan där man kan äta matsäck. Kan finnas vatten vid stallet också.)
  • Handpump finns 30 m från storstugan. (Vattnet i brunnen lämnar vi inga garantier för kvaliteten. Vi har sett att vandrare som passerar dricker vattnet. Det kan vara lite brunfärgat. Vi har inte gjort någon mikrobiologisk analys på vattnet då det är svårt att få ett representativ prov.)
  • Pumpen till utedisken. När elen är påslagen går pumpen och då finns det vatten vid utedisken samt handfatet vid dasset (ej vintertid). Vatten är till för diskning och handtvätt.

Torrdass

2 st torrdass. Medtag eget toalettpapper och handsprit.

Städning

Storstuga och andra ytor städas efter användning.

• I Storstugan (och sovstugan) finns det flera dörrmattor att ställa skor på när man går in i stugan. Sopa och torka av golvet.
  • Dassen ska städas innan man lämnar Gladö. Det innebär att tvätta av bänk/sittplats, dörr, golv och väggar.
    Ingen tömning behöver göras.

Nej, ta med mobiltelefon.

El

Ja, men ej för uppvärmning. Timer till elen finns i Storstugan. När den har startats är elen igång i 24 timmar.

Eldning

Eldning utomhus får ske enligt gällande eldningsföreskrifter på orten, kontrollera ev eldningsförbud. Lägerbålseld får ej anordnas på annan plats än i lägerbålsringen på berget. Vid hård vind och torka får eldning ej ske. Respektera ev. eldningsförbud!

• Medtag egen ved.

Övrigt

• Alkoholfritt – All verksamhet vid Gladö ska vara alkoholfri.
  • Livräddningsboj finns vid brygga.

För frågor och bokning: glado@huddingescoutkar.se