Fredsljuset 2014

Latest
4 januari, 2015 av admin
Inför julen 2014 har Huddinge scoutkår spridit fredsljuset till Slottskyrkan och till Huddinge kyrka.
Fredsljuset tänds i Födelsekyrkan i Betlehem, på den ljuslåga som brunnit där sedan år 565. Ljuset förs sedan till Österrike för att därifrån distribueras ut i Europa och världen med hjälp av scouter och gillescouter med tåg, bil och andra transportmedel.Lågan hålls brinnande hos olika lyktvakter. Hela tiden är lågan obruten och därmed den ursprungliga lågan från Betlehem.

Med lågan följer ett fredsbudskap som i år är skrivet av Kjell Magne Bondevik, ledare för Oslocentret för fred och mänskliga rättigheter. Här är delar av texten:

”- Tyvärr ser vi att religion ibland missbrukas för att förstärka konflikter och för att skapa ofred. Därför är det så viktigt att föra samman människor över religiösa skiljelinjer och att genom dialog lära mer om varandra och öka förståelsen. På det sättet kan vi leva i fred med våra skillnader, och vi kan identifiera gemensamma värden och använda dem för att mobilisera för försoning och gemenskap.

Många människor lider i dag på grund av konflikt och våld. Låt oss bringa fred ut till allt flera och på det sättet ge dem tro på det egna och andras människovärde.

Låt ljuset och Fredsfursten från Betlehem ge oss ny inspiration i detta arbete. ”

Fredsljuset 2014

fredsljuset_2014_2